Don't be shellfish...Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Email this to someone
email

ההכנות לשמחת חג הפורים שאוטוטו מגיע, החלו למעשה כאשר קראנו בשבת את פרשת זכור. “זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ, וְאַתָּה, עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה’ אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ – תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם; לֹא תִּשְׁכָּח” (ספר דברים). שכן אחד ממנהגי החג הינו לציין את מחיית זכר עמלק, ע”י השמעת קולות ורעש (רעשן), בזמן שמציינים את שמו של המן הרשע במהלך קריאת מגילת אסתר. המן שהיה מזרע עמלק, רצה להשמידנו וברוך השם אסתר המלכה ומרדכי היהודי, הצילו אותנו מן הפור הקשה שנגזר עלינו.

כמו חג החנוכה, גם חג הפורים הינו חג מדרבנן וגם בחג זה כידוע אירע לנו נס גדול וניצחנו בו את הרוע וסילקנו את החושך. ועדיין זה לא פשוט כלל להיות בשמחה, בטח ובטח שכל הזמן אויבנו מנסים להשמידנו והמצב אינו פשוט. רבי נחמן אומר לנו ” לזכות לשמחה, קשה וכבד להאדם לזכות לזה, יותר משאר כל העבודות”. הרי מטבענו אנו נוטים לעצבות ולמצבי רוח האוטמים את ליבנו.

אם כן, במיוחד בימים אלו “המלחמה” במחיקת זכרו של עמלק שהינו שורש הרע שמאיים להשמידנו, לצד ההתבוננות פנימית ומחיקתו של ה”עמלק” הנמצא בתוכנו ומאיים לדרדר אותנו למרה השחורה. היא המפתח ליהנות מהאור והשמחה ובפורים עלינו לשמוח בעוז גדול יותר על מנת לנצח במאבק הזה. הרי חג הפורים הוא ללא ספק המועד המתאים ביותר לרקוד, לשמוח, לשיר ולהלל את הקב”ה : “על ידי רקודין והמחאת כף נעשה המתקת הדינים”. ובשמחה זו של פורים יתגלה אור גדול שיעזור לנו להכניע את המן העמלקי.

אחת הדרכים הידועות להגיע לשמחה בכלל ובפורים ובפרט עפ”י רבי נחמן היא מילי דשתוטא: “על פי רוב אין יכולין לשמח את עצמו כי אם על ידי מילי דשטותא, לעשות עצמו כשוטה כדי לבוא לשמחה, שכל החיות בגוף ונפש תלוי בזה, גם למעלה נעשה מזה ייחוד גדול על-ידי בדיחא דעתה, דהיינו שמחה”. חלק מהשמחה הזו הינה כידוע לשתות “דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי”. אך אין הכוונה כאן לשתות עד אבדן הדעת. רבי נחמן נהג לשתות יין בחג הפורים והאדם צריך לשתות במידה כך שיבושם קלות וע”י שתיית היין נוכל להגיע לדרגה רוחנית גבוהה יותר ולהתקדם בעבודתה השם יתברך ולא להגיע חס וחלילה למצב של ביזוי או חילול השם.

מצוות חג הפורים

“כַּיָּמִים, אֲשֶׁר-נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאֹיְבֵיהֶם, וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה, וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב; לַעֲשׂוֹת אוֹתָם, יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה, וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים”

להלן פירוט מצוות חג הפורים:

1. מצוות קריאת מגילת אסתר – את המגילה קוראים בליל החג (לאחר תפילת ערבית ביום בו חלה תענית אסתר) ולמחרת בבוקר וזאת כחלק מפרסום הנס. כל אדם וכל אישה מחויבים בשמיעת קריאת מגילה.
2. סעודת פורים – מצווה עלינו לקיים סעודה ביום החג.
3. משלוח מנות איש לרעהו – מצווה עלינו לשלוח דברי מזון אחד לשני. וליתר דיוק על כל אדם לשלוח שני מיני מאכלים לאדם אחד לפחות. שכן ע”י כך אנו מחזקים את האחדות בעם ישראל ונוטעים אחד בלב השני אחווה שלום ורעות.
4. מתנות לאביונים – מצווה בפורים להרבות במתנות לאביונים וליתר דיוק לתת שתי מתנות לשני אביונים.

“ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר”

מערכת אלי עזור לי

Don't be shellfish...Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Email this to someone
email